Ulosmuutto

 

Avaimet:
Avaimet palautetaan sitten, kun loppusiivous on tehty ja et enää käy huoneistossa. Kaikki avaimet palautetaan kiinteistöhuoltoon, jossa ne kuitataan palautetuksi. Samalla teet kiinteistöhuoltoon lähtöilmoituksen. Näin sinut poistetaan talonkirjoista.

  • Vallila ja Maapadontie 5: Kiinteistöhuolto Monto, Mäkelänrinne 5 A 16, puh. 0400 434 688 (arkisin klo 8-16)
  • Puistola ja Maapadontie 2: Kiinteistöhuolto Alamaa / Pekkonen, Palovartijantie 13-17, E-portaan puoleinen pääty, puh. 045 277 6601 (arkisin klo 8-16)

Loppusiivous:
Hyvään loppusiivoukseen sisältyvät seuraavat toimenpiteet:

  • lattiapintojen imurointi ja pyyhintä pesuaineella, mahdollisten tahrojen poisto
  • keittiökalusteiden pyyhintä ja tahrojen puhdistus
  • lieden ja uunin pesu kostealla, myös lieden taustan imurointi ja puhdistus
  • uunipeltien puhdistus
  • jääkaapin ja pakastimen tyhjennys, sulatus ja pesu (jätä kylmälaitteiden ovet auki ja virrat pois päältä)
  • pesutilojen puhdistus
  • WC:n, pesualtaiden, suihkutilojen antibakterialisointi (lue: pesu pesuaineella)
  • lattiakaivon puhdistus
  • mahdollisten tahrojen poisto ovista, ovenpielistä ja seiniltä
  • vaatehuoneen ja kaappien tyhjennys, puhdistus ja mahdollinen tahrojen poisto
  • hyvä tuuletus: ikkunoita ja parvekkeen ovea ei kuitenkaan saa jättää auki asunnosta poistuttaessa

Loppusiivouksen merkittävä laiminlyönti aiheuttaa takuumaksun pidätyksen tai erillisen laskutuksen, sillä asuntoon joudutaan tällöin tilaamaan erillinen siivous.

Varasto:
Muista tyhjentää varastokomerosi, kun muutat pois. Varastoihin ei saa jättää mitään roinaa. Toimita kaikki tarpeeton kierrätykseen tai esim. jätelavalle. KOy Osakunnassa varastoavaimet palautetaan asunnon avainten yhteydessä.

Nettiyhteys:
Muista irtisanoa asuntosi nettiliitymän aktivointi / rekisteröinti. Vaikka et olisi ostanut lisänopeuksia, jokaisen asukkaan on silti täytynyt tehdä liittymän rekisteröinti saadakseen nettiliittymä käyttöön. Helpoiten irtisanominen tapahtuu operaattorin omassa nettipalvelussa tai yleisen asiakaspalvelun kautta.

  • Vallila ja Puistola – Telian asiakaspalvelun numero on 0200 11611
  • Patola Maapadontie 5 – Elisan asiakaspalvelun numero on 010 190 262
  • Patola Maapadontie 2 – DNA:n asiakaspalvelun numero on 044 144 044

Muuttoilmoitus:
Virallinen muuttoilmoitus tehdään väestörekisterikeskukseen viimeistään viikon kuluttua muutosta. Uudet osoitetietosi päivittyvät samalla ilmoituksella sekä Postiin että valtakunnalliseen väestötietojärjestelmään. Katso muutosta lisää tietoa www.muuttoilmoitus.fi

Osoitteenmuutos:
Tee osoitteenmuutos ja postin edelleenlähettämissopimus postin kanssa hyvissä ajoin. Posti kääntää pysyvän muuttoilmoituksen tehtyäsi kirjelähetykset lakisääteisesti uuteen osoitteeseesi. Lehtien edelleenlähetys edellyttää maksullisen muuttopostipalvelun hankintaa. Lisätietoa löydät postin nettisivuilta.

Monet viranomaiset (mm. pankit, vakuutusyhtiöt) saavat tiedon osoitteenmuutoksesta suoraan väestörekisterikeskukselta. Muista ilmoittaa osoitteenmuutos myös ”ei virallisille” tahoille esim. järjestöt / yhdistykset, oppilaitoksen kirjasto, lehtitilaukset, pienet kauppaketjut (kanta-asiakkuudet).

Älä oleta, että uusi vuokralainen toimittaisi postisi sinulle. Hoida osoitteenmuutos ajoissa kuntoon!

Takuumaksun palautus:
Takuumaksu palautetaan kolmen viikon kuluttua vuokrasuhteen päätyttyä seuraavin edellytyksin:

  • huoneiston kuntotarkastuksen yhteydessä ei havaita asunnon kunnossa mitään tavallisesta kulumisesta poikkeavaa kulumista
  • huoneisto on asianmukaisesti siivottu
  • kaikki vuokrat ja muut maksut on hoidettu asianmukaisesti
  • kaikki huoneiston avaimet on palautettu

Mikäli havaitsemme avoinna olevia maksusuorituksia, niin vähennämme ne takuumaksusta ennen sen palauttamista. Tarkastusten jälkeen takuu tai takuun loppuosa palautetaan vuokralaisen ilmoittamalle tilille. Mikäli asunnon kuntoon, siivoukseen tai avainten palauttamiseen liittyy ongelmia ja vakuudesta aiotaan näistä syistä tehdä pidätys, niin sinuun otetaan yhteyttä ja sovitaan tarvittavista toimenpideistä.

Huomioithan, että yhdenkin avaimen katoaminen aiheuttaa huoneiston lukon uudelleensarjoittamisen. Sarjoitus sisältää myös uusien avainten hankinnan. Sarjoitus maksaa arvioilta 200 euroa, joka pidätetään tarvittaessa takuumaksusta.